Na een tragisch ongeval was International Car Operators genoodzaakt om de verlichting van de volledige site onder de loep te nemen. Om andere incidenten te vermijden, wilde de op- en overslagmaatschappij daarbij snel resultaat. Een traditionele aanpak was dus geen optie, want die zou weken duren.
Vandaar dat ze bij Argus Vision te rade gingen, wat een briljant idee bleek. In enkele uren had de dronespecialist voldoende data verzameld om een gedetailleerde lichtkaart te maken waarmee ICO meteen aan de slag kon.
375 hectare met voertuigen
Het Japanse ICO is een van de grootste op- en overslagbedrijven van wagens, constructiemateriaal en heavy lifts ter wereld. Deze 100% dochter van Nippon Yusen Kaisha behandelt jaarlijks meer dan 2,5 miljoen wagens op Belgische bodem. Dit gebeurt vanuit de havens van Antwerpen en Zeebrugge, waardoor ICO de hele Europese automobielindustrie een sterk ‘hub & spoke’-concept kan bieden.
“In Antwerpen beschikken we over een terminal van 125 hectare”, vertelt Jan Werbrouck. “Zeebrugge is nog belangrijker, met drie sites die gezamenlijk meer dan 250 hectare beslaan.”
Dringend lichtkaart nodig
Op elke site heerst er de klok rond een grote bedrijvigheid. Om ook ’s nachts efficiënt te kunnen werken, investeerde ICO fors in terreinverlichting. Toch rees de vraag of die wel toereikend was. Zeker toen iemand met zijn wagen in het water terechtkwam. “De oorzaak van dit ongelukkige incident was niet meteen duidelijk”, aldus Jan Werbrouck.
“Een belangrijke denkpiste in het onderzoek was dat onze verlichting ontoereikend was. Het was dus in ons belang om dit zo snel mogelijk te weerleggen. Of de noodzakelijke maatregelen te nemen als er effectief problemen waren. We wilden namelijk nooit meer met zo’n ongeval geconfronteerd worden.”
Drones als snel alternatief
Gezien de omvang van de ICO-sites zou het opstellen van een lichtkaart weken duren, althans als deze opdracht op de traditionele manier zou worden uitgevoerd. Jan Werbrouck: “Gelukkig werkten we al enige tijd samen met Argus Vision. Deze dronespecialist was er al in geslaagd om enkele meeuwenkolonies van onze site te verjagen. Het innovatieve vermogen van deze firma zette ons aan het denken. Zouden we geen drones kunnen inschakelen om de verlichting te meten? Toen we de vraag stelden, was het antwoord positief. En zo komt het dat we in een tijdspanne van 24 uur een heel gedetailleerd lichtplan in handen kregen.”
Zelfde techniek als fotogrammetrie
Argus Vision trok naar Zeebrugge om er met drones, een RGB-camera en een luxmeter de site in kaart te brengen. “We hanteerden dezelfde werkwijze als bij fotogrammetrie”, vertelt medezaakvoerder Jonas Van de Winkel. “Omdat de klant geen 3D-model nodig had, beperkten we ons tot een ‘nadirvlucht’. Daarbij neemt de camera foto’s in een hoek van 90°. Door vooraan en aan de zijkanten voldoende ‘overlap’ te voorzien, kregen we een accuraat beeld. Na zes uur vliegen hadden we voldoende beelden gemaakt om een ‘geclassificeerde’ lichtkaart te kunnen maken.”
Snel en goedkoop
Concreet verwerkte Argus Vision de beelden tot een gewone orthokaart. “Op dertig punten hadden we een manuele ijkmeting van het kunstlicht uitgevoerd”, vervolgt medezaakvoerder Seppe Koop. “De geregistreerde luxwaarden verdeelden we over zes categorieën die elk een eigen kleur kregen. Deze resultaten koppelden we aan de orthokaart, waarna we met specifieke software de kaart op basis van pixelwaarden in verschillende klassen indeelden. Het resultaat is een ingekleurde kaart waarop de intensiteit van het kunstlicht overal duidelijk zichtbaar is. Achter elke pixel schuilt een XYZ-coördinaat, waardoor ICO exact de probleemgebieden kan lokaliseren.”
“Argus Vision bezorgde ons dus razendsnel een efficiënte tool die meteen uitsluitsel gaf over de verlichting op onze site”, concludeert Jan Werbrouck. “De technologie van dit bedrijf is uiterst efficiënt om een totaalbeeld te krijgen. Voortaan kennen we het exacte verlichtingsniveau op elke locatie van onze terminal. Kortom, het was een geslaagd project dat bovendien slechts een fractie kostte van een manuele lichtopmeting.”