‘Vliegende’ laserscanners voor snellere opmetingen

Creatief omspringen met nieuwe technologieën zit in het DNA van Argus Vision. Fotogrammetrie heeft ondertussen nog weinig geheimen voor deze dronespecialist. Tijd dus om zich in een andere meet- en visualisatietechniek te verdiepen. En dat is laserscanning op basis van SLAM-technologie geworden. Natuurlijk combineerden we deze laserscanners met drones, wat veelbelovende perspectieven opent voor opdrachten in moeilijk toegankelijke gebieden.

Argus Vision bewees de laatste jaren dat fotogrammetrie in combinatie met drones heel wat in haar mars heeft. Inventariseren van schade aan gebouwen, stock-piling, in kaart brengen van overstromingen, opmeten van onherbergzame gebieden, digitale plaatsbeschrijvingen, detectie van gevelmaterialen, … Het is maar een greep uit het rijkgevulde portfolio van Argus Vision.

“Het grote voordeel van fotogrammetrie is de hoge resolutie, wat toelaat om ook details zoals putdeksels, barsten in een gevel of ankerpunten correct te herkennen”, vertelt medezaakvoerder Jonas Van de Winkel. “De keerzijde van de medaille is de minder grote nauwkeurigheid van het eindresultaat. Een typisch fenomeen is dat hoeken en randen van ‘opgemeten’ structuren worden afgerond. Smalle features, zoals lantaarnpalen, bovenleidingen, … vallen moeilijk of zelfs niet te detecteren. Ook oppervlakken met weinig structuur blijken erg moeilijk in kaart te brengen. Vegetatie vormt eveneens een erg groot probleem. Een goed terreinmodel bekomen van terreinen met een intensieve begroeiing is dan ook uitgesloten.”

Perfecte tandem

De minpunten van fotogrammetrie vangt Argus Vision op door de krachten te bundelen met een landmeter. “Onze oplossing en de terrestrische laserscanning vangen elkaars beperkingen op”, legt medezaakvoerder Seppe Koop uit.

Argus Vision LIDAR test

“De laserscanners meten aan lichtsnelheid: 100.000 tot 400.000 punten per seconde is geen uitzondering. En dit met een nauwkeurigheid van minder dan 1 cm binnen een meetstraal van 100 meter. Een grote handicap is dat er meerdere scanposities nodig zijn. Dit om schaduwvorming door objecten op de voorgrond te vermijden. Het statief met de laserscanner moet dus geregeld worden verplaatst. Op moeilijk toegankelijke sites of bij grotere gebouwen in steden kan dit erg tijdrovend zijn. Of zelfs praktisch onmogelijk. In dergelijke gevallen kan fotogrammetrie met drones een mooie aanvulling zijn.”

En waarom geen ‘bewegende’ laserscanners?

Om landmeters nog sneller en efficiënter te laten werken, dacht Argus Vision al langer in de richting van ‘airborne’ laserscanners. Geen revolutionair idee, want dergelijke toestellen worden al aan vliegtuigen bevestigd. “Het is een courante techniek om hoogtemodellen van grote gebieden te maken”, legt Jonas Van de Winkel uit.

Argus Vision LIDAR test

“Omdat de laserscanner in beweging is, moet de positie continu worden gecorrigeerd. Dit gebeurt door de scanner te koppelen aan een IMU- en GPS-systeem. Deze berekenen non-stop de oriëntatie van de drie assen en de positie van het meettoestel. Zo worden de coördinaten van elk gemeten punt bijgestuurd. Met een nauwkeurigheid van 5 à 10 cm als gevolg. Onvoldoende dus voor lokale opmetingen waar hoge resoluties en nauwkeurigheden nodig zijn. En ook weinig interessant omdat het inzetten van vliegtuigen erg duur is.”

SLAM wekt interesse op

Laserscanners aan een drone bevestigen, leek de logische oplossing voor dergelijke opmetingen. “Aanvankelijk werd geprobeerd om de techniek van de vliegtuigen te kopiëren”, aldus Seppe Koop. “Helaas zijn de meeste IMU’s te zwaar om aan een drone te worden bevestigd. De lichtere versies blijken dan weer onnauwkeurig te zijn. Met uitzondering van de SLAM-techniek die we onlangs op het spoor kwamen. Daar wordt  ‘Simultaneous Locating And Mapping’ toegepast, waarbij een computeralgoritme continu de nieuwe positie van de laserscanner berekent.” Jonas Van de Winkel verduidelijkt: “De scanner meet tot 300.000 punten per seconde. Het algoritme vergelijkt telkens welke punten overeenkomen met de meting die net ervoor gebeurde. Op basis van deze overlap wordt progressief een model opgebouwd. Volgens onze eerste experimenten resulteert dit in een nauwkeurigheid van 1 tot 3 centimeter binnen een afstand van 100 meter.”

Argus Vision LIDAR test

Unieke service met veel toegevoegde waarde

Inderdaad, Argus Vision investeerde in een speciale drone zodat ze de SLAM-scanner kan uittesten. Met Ibens Landmeters en Divatec vond de dronespecialist excellente partners om de technologie onder de loep te houden. En de resultaten zijn alvast bijzonder positief. “Er kan ontzettend snel worden gemeten”, aldus Seppe Koop. “Moeilijk toegankelijke terreinen of hoge gebouwen? Geen enkel probleem om ze met laserscanning perfect in kaart te brengen. De nauwkeurigheid van 3 cm is nog niet zo goed als bij statische scanners. Maar ruimschoots voldoende voor tal van toepassingen.” “We zijn bijzonder tevreden met onze investering”, besluit Jonas Van de Winkel.

“Fotogrammetrie en laserscanning hebben allebei unieke troeven. De eerste techniek levert een resultaat in kleur met een ongeëvenaarde resolutie. Laserscanning zorgt op zijn beurt voor een zwart-witpuntenwolk met hoge nauwkeurigheden. Door beide binnen hetzelfde model te combineren, kunnen we landmeters het beste van twee werelden bieden. Onze klanten krijgen toegang tot hoogkwalitatief materiaal. Opmetingen gebeuren op een bijzonder tijd- en kostenefficiënte manier. En de data worden verwerkt volgens hun specifieke vereisten. Natuurlijk telkens met grote aandacht voor nauwkeurigheid en afwerkingsgraad!”

Geïnteresseerd om samen te werken?

Interesse hoe wij een meerwaarde kunnen zijn voor jou? Vul dan snel onderstaand formulier in!

Neem contact op Download onze bedrijfsbrochure